Istituto Italiano Antonio Vivaldi / Edizioni critiche ufficiali, manoscritti su foto e microfilm, articoli su Antonio Vivaldi

Area dell'identificazione

Titolo:Seventeenth-Century Opera and the Sound of the Commedia dell'Arte
Cronologia: 2016
Tipologia documentaria:materiale a stampa
Tipologia specifica: monografia
Forma:originale
Responsabilità:
Descrizione fisica:
  • 1 vol.

Dati opera

Area del contenuto

Abstract:In this book, Emily Wilbourne boldly traces the roots of early opera back to the sounds of the commedia dell'arte. Along the way, she forges a new history of Italian opera, from the court pieces of the early seventeenth century to the public stages of Venice more than fifty years later.

Wilbourne considers a series of case studies structured around the most important and widely explored operas of the period: Monteverdi's lost L'Arianna, as well as his Il Ritorno d'Ulisse and L'incoronazione di Poppea; Mazzochi and Marazzoli's L'Egisto, ovvero Chi soffre speri; and Cavalli's L'Ormindo and L'Artemisia. As she demonstrates, the sound-in-performance aspect of commedia dell'arte theater-specifically, the use of dialect and verbal play-produced an audience that was accustomed to listening to sonic content rather than simply the literal meaning of spoken words. This, Wilbourne suggests, shaped the musical vocabularies of early opera and facilitated a musicalization of Italian theater.

Highlighting productive ties between the two worlds, from the audiences and venues to the actors and singers, this work brilliantly shows how the sound of commedia performance ultimately underwrote the success of opera as a genre.
Stato di conservazione:stato di conservazione buono

descrizione fisica disco digitale

descrizione fisica disco analogico

descrizione fisica nastro analogico

descrizione fisica file digitale

Chiavi di accesso

aggiungi ai preferiti Torna all'esito

Pubblicazioni su Antonio Vivaldi e il suo contesto dell'evento