OGGETTO

definizione: stampa

SOGGETTO

identificazione: Archimede
titolo parallelo: Archimedes

LOCALIZZAZIONE

Vienna, Albertina, The Graphic Art Collection

PROVENIENZA

DATAZIONE

sec. XVI, primo quarto
1518 ca.

AUTORE

DATI TECNICI

xilografia; chiaroscuro; mm 445 x 347 ca.
materia del supporto: carta

STATO DI CONSERVAZIONE

buono

MODALITÀ DI CONSERVAZIONE

RESTAURI

ISCRIZIONI











STEMMI, MARCHI

NOTIZIE STORICO-CRITICHE

Chiaroscuro woodcut from five blocks (possibly unfinished?)
State: only

Ugo's seemingly unfinished Archimedes is generally considered to be after Parmigianino. The authorship of the design was questioned by Johnson, who suggested a Raphaelesque influence. Johnson, ‘Ugo da Carpi's Chiaroscuro Woodcuts', 72–76. Although Johnson considers this to be Ugo's last chiaroscuro woodcut, it may date to his years in Rome. One of two known impressions in the Albertina (DG2002/524) is printed on paper with a Crossbow in Circle Surmounted by a Star watermark. This same watermark is found on examples of Ugo's two prints dated 1518: Aeneas and Anchises (Amsterdam, Rijksmuseum 31.054) and Death of Ananias (without the inscription in the step; London, British Museum, 1852,0612.1).

Other impression:
-Saint Petersburg, Hermitage: Nenarokova n. 8

DOCUMENTAZIONE FOTOGRAFICA

tipologia: fotografia digitale
ente proprietario: Wien, Albertina ©

REPERTORI

Bartsch A., Le peintre graveur, Vienne, 1803-1821, v. XII, p. 97, n. 6

BIBLIOGRAFIA

Gnann A., In Farbe! Clair-obscur-Holzschnitte der Renaissance - Meisterwerke aus der Sammlung Georg Baselitz und der Albertina in Wien, Monaco, 2013

MOSTRE/ESPOSIZIONI

AUTORE DELLA SCHEDA

Takahatake N., 2020
Takahatake N., Atlante delle xilografie italiane del Rinascimento, ALU.0944.1, https://archivi.cini.it/storiaarte/detail/46210/stampa-46210.html, ISBN 978-88-96445-24-2
aggiungi ai preferiti Torna all'esito