OBJECT

definition: stampa

SUBJECT

identification: Suonatrice di liuto
: Woman with a Lute

LOCATION

Londra, British Museum, Prints and Drawings

ACQUISIZIONE NELLA RACCOLTA

type of acquisition: donazione
first name: Leonard Borwick
1918

PROVENIENZA

data uscita: 1918

data uscita: 1858

DATE

sec. XVI, metà
1550 ca.

AUTHOR

ambito culturale: ambito cremonese (incisore)

TECHNICAL DATA

xilografia; chiaroscuro; mm 220 x 137 ca.
medium material: carta

CONSERVATION

buono

MODALITÀ DI CONSERVAZIONE

RESTORATIONS

INSCRIPTIONS

type of material: indicazione di responsabilità
language of the material: latino
writing technique: a stampa
fonts: lettere capitali
transcription: ANT CRE










STEMMI, MARCHI

HISTORICAL INFORMATION

Chiaroscuro woodcut from 3 blocks, light blue/medium blue/dark gray
Inscription: “ANT CRE” in the darkest block

See also comment in ALU.1036.1
from
Naoko Takahatake, The Chiaroscuro Woodcut in Renaissance Italy, exhibition catalogue, Los Angeles County Museum of Art, June-September 2018, National Gallery of Art, Washington D.C, October 2018-January 2019, DelMonico Books/Prestel, Munich-London-New York, 2018, pp. 201-204.

Other impressions:

-BM W,4.91: light brown/red-brown/dark red-brown
 https://www.britishmuseum.org/collection/object/P_W-4-91
-Berlin 451-38: light blue/green/blue
-BnF Réserve EA 26 (8) Boite fol: green/grays
-Budapest 6182: pink/red-browns http://printsanddrawings.hu/search/prints/6182/
-Albertina DG2002/561: greens https://sammlungenonline.albertina.at/m?queryid=3a6c66da-f6ed-4afe-9b46-83f3ebeb5306

Variant impression:

-MFA 1975.513: lightest block only, in black https://collections.mfa.org/objects/174486/woman-playing-a-lute

PHOTOGRAPHS

type of material: fotografia digitale
ente proprietario: Londra, British Museum ©

BIBLIOGRAPHY

Bartsch A., Le peintre graveur, Vienne, 1803-1821, v. XII, p. 145, n. 7

BIBLIOGRAPHY

Bora G., Disegni di manieristi lombardi, Vicenza, 1971, p. 34, n. 33
Puerari A., Museo civico "Ala Ponzone" Cremona. Raccolte artistiche, Cremona, 1976, pp. 99–104
, I Campi e la cultura artistica cremonese del Cinquecento, Milano, 1985, pp. 320–323, nn. 3.2–8 (Buonincontri F.)
Barbisotti R., "Libri illustrati, intagliatori e incisori a Cremona nel Cinquecento", I Campi e la cultura artistica cremonese del Cinquecento, Milano, 1985, pp. 333–338
Tanzi M., Disegni cremonesi del Cinquecento, Firenze, 1999, pp. 120–122, n. 70, fig. 76
Stoppa J., "I Campi scultori nella chiesa delle Sante Margherita e Pelagia", La chiesa delle Sante Margherita e Pelagia. Storia e restauro, Cinisello Balsamo, 2008, pp. 138–147
Bora G., "Le molte "maniere" del disegno di Antonio Campi", Scritti per Chiara Tellini Perina, Mantova, 2011, pp. 157-164, 372-380, pp. 157–158, fig. 2
Gnann A., In Farbe! Clair-obscur-Holzschnitte der Renaissance - Meisterwerke aus der Sammlung Georg Baselitz und der Albertina in Wien, Monaco, 2013, pp. 258–264
Takahatake N., The Chiaroscuro Woodcut in Renaissance Italy, Los Angeles, 2018, pp. 201-204 (Bober J.), p. 203 
https://www.thelacmastore.org/products/the-chiaroscuro-woodcut-in-renaissance-italy?_pos=1&_sid=ce2a0cc2a&_ss=r

MOSTRE/ESPOSIZIONI

Chiaroscuro Woodcut in Renaissance Italy Los Angeles County Museum of Art, Los Angeles, CA., June - September 2018 National Gallery of Art, Washington, D.C., October 2018 - January 2019, 2018-2019

ENTRY'S AUTHOR

Bober J., 2020
Bober J., Atlante delle xilografie italiane del Rinascimento, ALU.1038.1, https://archivi.cini.it/storiaarte/detail/50403/stampa-50403.html, ISBN 978-88-96445-24-2
add to favorites back to the results