OBJECT

definition: stampa

SUBJECT

identification: SACRA FAMIGLIA
: Holy Family

LOCATION

Londra, British Museum, Prints and Drawings

ACQUISIZIONE NELLA RACCOLTA

type of acquisition: acquisto
first name: Colnaghi
1860

PROVENIENZA

data uscita: 1860

DATE

sec. XVI, metà
1550

AUTHOR

ambito culturale: ambito cremonese (incisore)

TECHNICAL DATA

xilografia; chiaroscuro; mm 150 x 110 ca.
medium material: carta

CONSERVATION

buono

MODALITÀ DI CONSERVAZIONE

RESTORATIONS

INSCRIPTIONS

type of material: indicazione di responsabilità
language of the material: latino
writing technique: a stampa
fonts: lettere capitali
position: in basso
transcription: ANTONIVS/ CREMONENSES

type of material: didascalica
writing technique: a stampa
fonts: numeri arabi
position: in alto a sinistra
transcription: 1550









STEMMI, MARCHI

HISTORICAL INFORMATION

Chiaroscuro woodcut from 3 blocks, red-brown/dark red-brown
Inscription: “ANTONIVS/ CREMONENSES” cut from the lightest block and “1550” from the darkest block

See also comment in ALU.1036.1
from
Naoko Takahatake, The Chiaroscuro Woodcut in Renaissance Italy, exhibition catalogue, Los Angeles County Museum of Art, June-September 2018, National Gallery of Art, Washington D.C, October 2018-January 2019, DelMonico Books/Prestel, Munich-London-New York, 2018, pp. 201-204.

Other impressions:

-MFA 1975.515: light green/olive gray https://collections.mfa.org/objects/174493/the-holy-family
-Albertina DG 2002/558: light green/olive gray https://sammlungenonline.albertina.at/m?queryid=19097c81-0aab-4173-a1b8-116472b2fffa
-Albertina DG 2002/559: red-brown/dark red-brown
 https://sammlungenonline.albertina.at/m?queryid=84f7aaf8-4c01-4b37-9d2d-b18e138999ad

PHOTOGRAPHS

BIBLIOGRAPHY

Bartsch A., Le peintre graveur, Vienne, 1803-1821, v. XII, p. 58, n. 14

BIBLIOGRAPHY

Bora G., Disegni di manieristi lombardi, Vicenza, 1971, p. 34, n. 33
Puerari A., Museo civico "Ala Ponzone" Cremona. Raccolte artistiche, Cremona, 1976, pp. 99–104
, I Campi e la cultura artistica cremonese del Cinquecento, Milano, 1985, pp. 320–323, nn. 3.2–8 (Buonincontri F.)
Barbisotti R., "Libri illustrati, intagliatori e incisori a Cremona nel Cinquecento", I Campi e la cultura artistica cremonese del Cinquecento, Milano, 1985, pp. 333–338
Tanzi M., Disegni cremonesi del Cinquecento, Firenze, 1999, pp. 120–122, n. 70, fig. 76
Stoppa J., "I Campi scultori nella chiesa delle Sante Margherita e Pelagia", La chiesa delle Sante Margherita e Pelagia. Storia e restauro, Cinisello Balsamo, 2008, pp. 138–147
Bora G., "Le molte "maniere" del disegno di Antonio Campi", Scritti per Chiara Tellini Perina, Mantova, 2011, pp. 157-164, 372-380, pp. 157–158, fig. 2
Gnann A., In Farbe! Clair-obscur-Holzschnitte der Renaissance - Meisterwerke aus der Sammlung Georg Baselitz und der Albertina in Wien, Monaco, 2013, pp. 258–264
Takahatake N., The Chiaroscuro Woodcut in Renaissance Italy, Los Angeles, 2018, pp. 201-204 (Bober J.) 
https://www.thelacmastore.org/products/the-chiaroscuro-woodcut-in-renaissance-italy?_pos=1&_sid=ce2a0cc2a&_ss=r

MOSTRE/ESPOSIZIONI

ENTRY'S AUTHOR

Bober J., 2020
Bober J., Atlante delle xilografie italiane del Rinascimento, ALU.1039.1, https://archivi.cini.it/storiaarte/detail/50443/stampa-50443.html, ISBN 978-88-96445-24-2
add to favorites back to the results