INSCRIPTIONS
type of material: indicazione di responsabilità
language of the material: latino
writing technique: a stampa
fonts: lettere capitali
position: in basso
transcription: ANTONIVS/ CREMONENSES
type of material: didascalica
writing technique: a stampa
fonts: numeri arabi
position: in alto a sinistra
transcription: 1550
HISTORICAL INFORMATION
Chiaroscuro woodcut from 3 blocks, red-brown/dark red-brown
Inscription: “ANTONIVS/ CREMONENSES” cut from the lightest block and “1550” from the darkest block
See also comment in ALU.1036.1
from
Naoko Takahatake, The Chiaroscuro Woodcut in Renaissance Italy, exhibition catalogue, Los Angeles County Museum of Art, June-September 2018, National Gallery of Art, Washington D.C, October 2018-January 2019, DelMonico Books/Prestel, Munich-London-New York, 2018, pp. 201-204.
Other impressions:
-MFA 1975.515: light green/olive gray https://collections.mfa.org/objects/174493/the-holy-family
-Albertina DG 2002/558: light green/olive gray https://sammlungenonline.albertina.at/m?queryid=19097c81-0aab-4173-a1b8-116472b2fffa
-Albertina DG 2002/559: red-brown/dark red-brown
https://sammlungenonline.albertina.at/m?queryid=84f7aaf8-4c01-4b37-9d2d-b18e138999ad
BIBLIOGRAPHY
Bora G.,
Disegni di manieristi lombardi, Vicenza, 1971, p. 34, n. 33
Puerari A.,
Museo civico "Ala Ponzone" Cremona. Raccolte artistiche, Cremona, 1976, pp. 99–104
, I Campi e la cultura artistica cremonese del Cinquecento, Milano, 1985, pp. 320–323, nn. 3.2–8 (Buonincontri F.)
Barbisotti R., "Libri illustrati, intagliatori e incisori a Cremona nel Cinquecento",
I Campi e la cultura artistica cremonese del Cinquecento, Milano, 1985, pp. 333–338
Tanzi M.,
Disegni cremonesi del Cinquecento, Firenze, 1999, pp. 120–122, n. 70, fig. 76
Stoppa J., "I Campi scultori nella chiesa delle Sante Margherita e Pelagia",
La chiesa delle Sante Margherita e Pelagia. Storia e restauro, Cinisello Balsamo, 2008, pp. 138–147
Bora G., "Le molte "maniere" del disegno di Antonio Campi",
Scritti per Chiara Tellini Perina, Mantova, 2011, pp. 157-164, 372-380, pp. 157–158, fig. 2
Gnann A.,
In Farbe! Clair-obscur-Holzschnitte der Renaissance - Meisterwerke aus der Sammlung Georg Baselitz und der Albertina in Wien, Monaco, 2013, pp. 258–264